Інклюзивне навчання
Що таке інклюзивне навчання?
Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Хто такі діти з особливими потребами?
Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства. Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх. Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально – економічних обставинах.
Бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє:
- Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
- Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
- Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
- Розвивати культуру поваги і належності до школи.
- Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми.
- Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.
Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя. Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби. Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може. Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі. Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини. Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації. Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання. Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі. Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.
НАКАЗ № 48 від 26.08.2020 "Про організацію інклюзивного навчання в школі в 2020/2021 навчальному році"
З метою забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, на основі листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», наказів Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 № 814 «Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами», від 12.06.2018 № 627 «Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами», необхідно продовжити інклюзивне навчання для учня 3 класу Лещенка Віктора Володимировича, 27.08.2011 року народження, на підставі заяви батька Лещенка Володимира Анатолійовича від 20.08.2020 та висновку інклюзивно-ресурсного центру в Сахновщинському районі протокол № 28 від 11.01.2019 та продовжити інклюзивне навчання для учня 6 класу Сідлака Владислава Артемовича, 23.01.2009 року народження, на підставі заяви матері Сідлак Анни Олексіївни від 20.08.2020 та висновку про повторну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (додаток до висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини від 21.08.2018 № 16), виданий інклюзивно-ресурсним центром в Сахновщинському районі, на основі листа-погодження відділом освіти від 26.08.2020 № 01-19/149 «Про організацію інклюзивного навчання в Шевченківській ЗОШ І – ІІІ ступенів»
НАКАЗУЮ:
1. Організувати інклюзивне навчання в 3 класі та призначити таких вчителів:
№ п/п | П.І.Б. вчителя | Навчальний предмет/ кількість годин | ||||||
Початкова школа | Музичне мистецтво | Іноземна (англійська) мова | Образотворче мистецтво | Інформатика | Фізична культура | Асистент вчителя для Лещенка В. | ||
1 | Тимченко Любов Іванівна | 14 | ||||||
2 | Калініченко Віктор Анатолійович | 1 | ||||||
3 | Гончаренко Наталя Юріївна | 2 | 1 | 1 | ||||
4 | Какадій Олександр Сергійович | 3 | ||||||
5 | Корнелюк Євгенія Павлівна | 1 ст. |
2. Організувати інклюзивне навчання в 6 класі та призначити таких вчителів:
№ п/п | П.І.Б. вчителя | Навчальний предмет/ кількість годин | |||||||||||||||
Українська література | Українська мова | Іноземна (англійська) мова | Математика | Трудове навчання | Інформатика | Історія | Географія | Музичне мистецтво | Фізична культура | Російська мова | Зарубіжна література | Біологія | Основи здоров’я | Образотворче мистецтво | Асистент вчителя | ||
1 | Рабешко Алла Йосипівна | 3 | |||||||||||||||
2 | Ковальчук Наталія Миколаївна | 1 | |||||||||||||||
2 | Правденко Антоніна Петрівна | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||
3 | Бойченко Світлана Іванівна | 4 | |||||||||||||||
4 | Юношева Наталія Миколаївна | 2 | 2 | ||||||||||||||
5 | Какадій Олександр Сергійович | 3 | |||||||||||||||
6 | Шаповалов Роман Сергійович | 1 | |||||||||||||||
7 | Калініченко Віктор Анатолійович | 1 | |||||||||||||||
8 | Костишак Яна Володимирівна | 1 | |||||||||||||||
9 | Гончаренко Наталя Юріївна | 1 | |||||||||||||||
10 | Клеменко Маргарита Миколаївна | 2 | |||||||||||||||
10 | Бондаренко Тетяна Юріївна | 2 | 1 ст. |
3. Відповідальним за організацію інклюзивного навчання призначити заступника директора школи з навчально-виховної роботи Ковальчук Н.М.
4. Бухгалтеру відділу освіти провести тарифікацію із зарахуванням інклюзивного навчання.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Директор школи Г.Д. Гончаренко
Коментарi